Tiedote Vesilahden taloustilannetta koskien

Vesilahden kunnanjohtaja on päättänyt esittää maanantaina 2.9. kokoontuvalle kunnanhallitukselle talouden tasapainotustyön käynnistämistä. Julkinen talous on kokenut viime vuosina merkittäviä muutoksia johtuen mm. koronasta, Ukrainan sodasta sekä SOTE- ja TE-uudistuksista. Myös Vesilahden kunnan talouteen liittyy useita epävarmuustekijöitä, joiden vuoksi vuosien 2025-2027 taloussuunnittelu on haastavaa.

Kunnan taloutta tulee hoitaa vastuullisesti ja tulevaisuus huomioiden. Tällä hetkellä kunnalla on kertynyttä ylijäämää, mutta tulevien vuosien ennuste on selvästi alijäämäinen. Tasapainotus on syytä käynnistää mahdollisimman nopeasti, jotta toimenpiteet voidaan valmistella huolellisesti. -Mikko Latvala, Kunnanjohtaja

Rahoituspohjan heikentyminen ja kustannusten nousu ovat johtaneet siihen, että Vesilahden talouden näkymä lähivuosina on alijäämäinen. Vuosina 2025-2027 vaaditaan siis tasapainotustoimenpiteitä, jotta talous saadaan ylijäämäiseksi suunnitelmakauden aikana. Nykytiedolla talouden pysyvä tasapainotustarve on vuoden 2024 tasosta vuoteen 2027 mennessä noin 1,0 miljoonaa euroa. Tasapainotuksen lopullinen tarve tarkentuu syksyn aikana.

Tasapainotuksen tueksi on syytä nimetä kunnanhallituksesta 3-5 hengen tasapainotusryhmä, joka valmistelee toimenpiteitä päätöksentekoon. Valmistelun aikana kuullaan ja osallistetaan sekä työntekijöitä että kuntalaisia. Tasapainotustyölle varataan riittävästi valmisteluaikaa, koska tasapainotustarve on kunnan kokoon nähden merkittävä. Osana valmistelua käydään läpi ja arvioidaan kaikki kunnan toiminnot uusien tulojen löytämiseksi ja menojen karsimiseksi. Valmistelun etenemisestä tiedotetaan säännöllisesti ja avoimesti prosessin aikana.

Latvala Mikko

kunnanjohtaja